Followers

MAKLUMAT TERKINI TANAHAIR

Saturday 23 March 2013

Eksklusif !!! Malaysia takut dengan dunia luar ????

Ketika penyokong-penyokong Anwar masih lagi bingung cuba menepis video wawancara Anwar dengan radio BFM yang menyaksikan Anwar menentang diskriminasi terhadap terhadap golongan LGBT dan menganggap ianya merupakan hak peribadi seseorang, timbul satu lagi video yang membawa mesej yang sama dari Anwar, berkenaan isu ini.

Video yang boleh didapati di http://www.smh.com.au/world/anwar-to-end-xenophobia-and-promote-freedoms-20130305-2fj1v.html adalah wawancara Anwar dengan Fairfax Media dari Australia yang disiarkan pada 6 Mac 2013. Artikel berkenaannya pula yang ditulis oleh Lindsay Murdoch membawa tajuk "Anwar akan hapuskan xenofobia dan mempromosi kebebasan".

'Xenofobia' adalah salah satu gangguan psikologi yang berkaitan dengan rasa takut yang tidak rasional terhadap sesuatu yang asing, termasuk orang asing atau budaya serta apa-apa yang berbeza dengan kebiasaan atau budaya sendiri.

Media Australia ini jelas mengangkat Anwar sebegitu tinggi dengan merujuk kepada beliau sebagai Dr. Anwar, pemimpin berkarisma. Namun, dalam wawancara itu, Anwar pula sebaliknya mengkritik ahli politik Australia yang memuji pembangunan di Malaysia ketika melawat negara ini.

Kata Anwar, mereka hanya melihat Menara Berkembar, Jambatan Terpanjang dan Empangan terbesar tetapi tidak melihat keadaan masyarakat India di ladang-ladang yang dikatakannya sebagai 'menjijikkan'.

Secara umumnya, Anwar mengkritik segala-galanya tentang Malaysia sebagai buruk, atau terburuk, tidak demokratik, tidak telus, kuku besi, kuno, terkebelakang, mundur, tidak maju, berfikiran sempit, kolot dan apa saja gambaran yang buruk yang mampu difikirkannya.

Menurutnya, Malaysia di bawah pemerintahan beliau akan kelihatan berbeza dan lebih baik berdasarkan perubahan-perubahan yang bakal dilakukannya.

Antaranya, beliau akan membenarkan kebebasan beragama kepada semua termasuk orang Islam iaitu untuk keluar atau memeluk agama lain dan ini juga termasuk membenarkan penguatkuaan undang-undang syariah yang kontroversi. Namun, beliau kemudian turut menekankan bahawa undang-undang itu akan dikaji semula di mana klausa berkaitan jenayah mungkin akan dihadkan, dan ia mungkin hanya tertakluk kepada negeri-negeri tertentu sahaja.

Anwar turut menyatakan yang demokrasi yang akan dibentuk di bawah pemerintahan beliau adalah dengan mengambil contoh India, Filipina dan Indonesia sebagai model.

Seperti kebanyakan ahli politik lain yang ingin meraih undi kaum Cina, Anwar turut menuduh bahawa polisi ekonomi yang ada sekarang adalah berat sebelah terhadap bumiputera dan tidak adil kepada kaum lain. Di masa yang sama, Anwar, seperti juga ahli politik lain itu, gagal memperinci dan menjelaskan dakwaan mereka dengan memaparkan angka dan statistik berkenaan pembahagian kek ekonomi negara bagi membuktikan ketidakadilan tersebut.

Apa yang paling menarik mengenai wawancara ini ialah, Fairfax Media turut memaparkan gambar yang pernah menggemparkan Malaysia untuk beberapa jam, iaitu gambar seorang peserta Bersih, dikenali sebagai Suhardi yang kononnya meninggal dunia sebagai mengukuhkan dakwaan kekejaman kerajaan. Sedangkan 'kematian' Suhardi telah dibuktikan sebagai satu penipuan terancang oleh puak Anwar sendiri apabila si Suhardi ditemui masih hidup dan sihat di rumahnya. Malah, lebih menjelikkan lagi, apabila Suhardi sendiri mengaku telah cuba berlakon sebanyak 3 kali untuk menarik perhatian jurugambar tetapi tidak berjaya.

Fairfax Media wajar merasa malu kerana menyiarkan gambar Suhardi di dalam laman mereka tanpa terlebih dahulu menyemak kesahihannya. Jika perkara semudah ini juga media ini tidak mampu lakukan, maka tidak hairanlah apabila mereka begitu mudah memberi ruang, malah membantu menyebarkan keyakinan bahawa Anwar bakal mengambil-alih tampuk pemerintahan dari Datuk Seri Najib dalam PRU kali ini. Nampaknya, Anwar dan Fairfax Media, sama-sama tidak punya kredibiliti mahupun integriti.

Anwar seterusnya menyatakan bahawa terdapat perubahan dari segi sentimen rakyat Malaysia dan beliau yakin bahawa ini adalah titik penamat bagi Barisan Nasional. Namun, orang Malaysia tahu bahawa yang nazak sekarang ialah Anwar dan bukan BN, apabila seorang demi seorang pengganas Sulu di Lahad Datu dibunuh dan beberapa orang, telah pun dibawa ke mahkamah.

Oleh itu media Australia boleh percaya dan tulis apa yang mereka suka, dan Anwar juga boleh bercakap apa saja yang beliau suka kepada orang asing. Yang pasti, orang Malaysia tidak takut pada orang asing atau media asing kerana mereka tidak boleh mengundi di sini.

Orang Malaysia cuma takut jika Anwar memerintah kerana beliau telah berikrar akan membawa kebebasan yang berbentuk kecelaruan dalam agama sepertimana yang berlaku di Indonesia, India dan Filipina yang bakal mengakibatkan keruntuhan akhlak dan kehancuran nilai-nilai kekeluargaan, kemasyarakatan serta kemanusiaan.

@BlackPa28879018


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment