Followers

MAKLUMAT TERKINI TANAHAIR

Wednesday 8 August 2012

Masalah Air Pasti Selesai Bila BN Kembali Memerintah Kelantan

Jika bekalan air bersih asyik terputus-putus, bukan sahaja manusia yang masih hidup akan mengalami kesukaran untuk meneruskan aktiviti harian malah hamba Allah yang baru meninggal dunia pun sukar untuk dimandikan jenazahnya.

Ini yang terjadi di sebuah daerah di Kelantan gara-gara ketiadaan bekalan air bersih akhirnya jenazah seorang nenek tua terbiar lama tidak dapat dimandikan.

Mujurlah selepas berkali-kali aduan dibuat akhirnya barulah sebuah lori tangki Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) datang membawa air bersih untuk menyelesaikan urusan wajib yang tertangguh berjam-jam lamanya.

Satu kejadian di atas hanyalah secebis kisah dari beribu-ribu kesempitan hidup yang terpaksa dialami rakyat Kelantan khususnya di kawasan luar bandar berikutan hampir 40% kawasan lagi masih mengalami masalah bekalan air bersih yang seringkali terganggu.

Di Kelantan sekarang, isu bekalan air bersih lebih mendapat sambutan rakyat berbanding isu royalti minyak yang sedang heboh di propagandakan oleh kerajaan negeri.

Tapi di pihak kerajaan negeri pula mereka memandang remeh isu air sebaliknya lebih gemar mensensasikan isu royalti minyak sekalipun tahu dari segi perundangan tidak mungkin akan berpihak pada kerajaan negeri.

Suka atau tidak, rakyat Kelantan terpaksa menerima hakikat selagi negeri tersebut terus diperintah oleh PAS, paling cepat pun untuk melihat isu bekalan air bersih selesai ialah menunggu lagi 15 atau 16 tahun akan datang.

Ini pengakuan pemimpin PAS sendiri yang meminta rakyatnya terus bersabar dengan masalah air yang dihadapi untuk selama berbelas tahun dimasa yang sama rakyat diminta terus meyakini kepimpinan PAS atas nama demi Islam.

Bagi segelintir rakyat Kelantan yang sudah sekian lama menyokong PAS tentu sahaja permintaan sedemikian akan dituruti tanpa bantahan kerana resam penyokong PAS biasanya angguk-angguk, geleng-geleng tanpa menggunakan kurniaan akal yang Allah s.w.t berikan.

Namun bagi sebahagian besar rakyat Kelantan yang lain, mereka tahu jika diharapkan pada akal sejemput yang dimiliki oleh pemimpin PAS sampai bila-bila pun masalah air belum tentu dapat diselesaikan.

Lantaran itu apabila mengetahui Dato' Seri Najib Tun Razak akan tiba di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa untuk lawatan ke negeri ini semalam, mereka beramai-ramai menunggu untuk menyambut kedatangan PM sambil membawa bersama memorandum meminta Kerajaan BN campurtangan menyelesaikan isu bekalan air di Kelantan.

Ini jelas menunjukkan tahap kesedaran semakin melebar luas dikalangan ramai rakyat Kelantan dan besarnya keyakinan mereka terhadap kemampuan pemimpin BN khususnya dalam mendepani cabaran dan permasalahan.

Jika keyakinan ini berterusan, tak mustahil PRU 13 kelak akan menyaksikan kerajaan negeri berpindah tangan kepada BN sekaligus membuka ruang ke arah penyelesaian  jangka masa panjang seterusnya membantu mengakhiri masalah bekalan air di Kelantan.

No comments:

Post a Comment