Followers

MAKLUMAT TERKINI TANAHAIR

Thursday 16 August 2012

Agenda Aparteid Dong Zong

Dong Zong mula menakutkan kaum Cina yang rasional, menimbulkan kemarahan kaum Melayu dan menjengkelkan semua warganegara yang patriotik dan mencintai keamanan.  Kita tahu pada hakikatnya, tidak semua kaum Cina itu bersifat perkauman seperti Dong Zong.  Kebanyakan kaum Cina telah menerima hakikat bahawa mereka adalah warga Malaysia dan untuk memperjuangkan sebuah negara China di dalam Malaysia seperti Dong Zong, adalah mengarut. 

Kerajaan telah menerima atau sekurang-kurangnya cuba sedaya upaya untuk menerima semua tuntutan Dong Zong walaupun ia tidak praktikal dan membawa risiko kepada perpaduan rakyat.  Kementerian Pelajaran telah pun meluluskan Sekolah Cina Persendirian di Kuantan walaupun ia bertentangan dengan aspirasi negara kerana memisahkan lagi kaum Cina dari kaum lain serta meningkatkan prasangka antara kaum.

Bagaimanapun, tiada yang dapat memuaskan hati puak pelampau Cina ini.  Tidak selagi mereka tidak dapat melaksanakan sistem Aparteid seperti yang dilalui oleh Afrika suatu ketika dulu di mana rakyat diasingkan mengikut warna kulit dan dipisahkan di sekolah-sekolah, pusat peranginan, kenderaan awam dan berbagai-bagai lagi.  Dengan itu, sesiapa yang memiliki kuasa ekonomi akan dengan secara automatic menjadi kuasa mutlak dan secara automatic juga pihak yang lemah dan kurang bernasib baik akan terpaksa mengalah dan menderita. 

Jelas, Dong Zong bertekad untuk mengambil kesempatan atas kuasa ekonomi yang ada pada kaum Cina untuk memenuhi kepentingan diri mereka melalui perlaksanaan sistem aparteid ini di Malaysia. 

Cara Dong Zong menekan dan mengugut kerajaan dengan agenda rasis mereka menyerlahkan sifat ‘hati-kering’ atau ‘tiada hati perut’ sepertimana pihak komunis dan kongsi gelap yang begitu sinonim dengan kaum Cina.  Oleh itu, bagaimana kita boleh menjamin sistem aparteid yang diimpikan mereka tidak akan menjejaskan sesiapa?

Tuntutan terbaru Dong Zong telah meletakkan sifat perkauman mereka ke tahap yang lebih tinggi lagi.  Puak ektremis ini kini menuntut agar pelajar di sekolah persendirian Cina tidak perlu menduduki SPM.  Pada ketika ini, mereka punya pilihan untuk tidak menduduki Unified Examination Certificate (UEC) di tingkatan 6 jika mereka menduduki SPM.  Tetapi, kerajaan bimbang jika tanpa SPM, dan hanya UEC maka mereka akan punya masalah untuk mendapat pekerjaan di Malaysia. 

Tentu sekali, Dong Zong tidak bimbang tentang hal itu kerana pasaran kerja adalah dibawah kawalan kaum Cina.  Jika para pelajar tersebut tidak fasih berbahasa kebangsaan kerana sistem ini, maka itu lebih bagus bagi Dong Zong kerana itulah matlamat mereka sebenarnya – iaitu melahirkan generasi baru yang tidak patriotik yang mana akan membina sebuah negara Cina baru di dalam Malaysia.

Seolah-olah itu belum cukup rasis lagi, Dong Zong juga menuntut agar semua guru-guru di sekolah persendirian mereka tidak berdasarkan kelulusan SPM dan PMR.  Malah mereka hanya menerima guru-guru dengan latarbelakang pendidikan Cina seratus-peratus atau dalam ertikata lain, menolak mentah-mentah sistem pendidikan nasional. 

Sifat rasis, pentingkan diri dan kegilaan Dong Zong nampaknya tidak akan berkesudahan dan tindakan kerajaan terus melayan mereka, mula menimbulkan rasa curiga di kalangan rakyat. 

Untuk Malaysia mempunyai sekolah yang berasingan mengikut kaum sudah cukup pelik di mana tiada satu pun negara di dunia membenarkannya.  Dan untuk membiarkan puak pelampau untuk menolak sistem pendidikan nasional mentah-mentah adalah amat keterlaluan. 

Bukanlah satu pilihan bagi mana-mana pihak, kumpulan atau individu untuk menolak atau menafikan segala perkara yang penting yang menjadikan mereka warganegara sesebuah negara, seperti bahasa kebangsaan dan sistem pendidikan. 

Bagi Dong Zong untuk membuat tuntutan atas perkara ini menunjukkan betapa mereka langsung tidak menghormati kerajaan dan betapa mereka langsung tidak mempunyai kesetiaan terhadap negara ini tetapi sentiasa mendambakan negara ‘China’ sepanjang hidup mereka. 

Dong Zong adalah ancaman kepada negara seperti juga semua puak pelampau lain.  Kerajaan perlu menghentikan kegilaan mereka serta merta kerana setiap perkara ada hadnya, termasuk kegilaan dan kemarahan.  Mungkin ada yang tidak dapat menahan kemarahan melihat semua kegilaan ini.  Justeru, beringatlah bahawa Dong Zong mungkin telah menghidupkan suis bom jangka dan sudah menjadi lumrah ciptaan bom jangka di mana ia telah dijadualkan untuk meletup jua lambat-launnya.

No comments:

Post a Comment