Followers

MAKLUMAT TERKINI TANAHAIR

Sunday 14 December 2014

#RCISabah ; Lagi Putar Belit Oleh PR !!! #PrkDr



Nampaknya PR terus menghasut rakyat supaya tidak mempercayai Suruhanjaya Penyiasatan Mengenai Pendatang Asing Sabah dan laporan dapatan RCI. Inilah permainan kotor PR yg mahu merosakkan pemikiran rakyat.. hakikatnya mereka hanya mampu menyalahkan sahaja.. namun sehingga tempoh siasatan RCI berakhir PR tidak juga menyerahkan bukti!! Pemimpinnya PR dari semenanjung tidak henti-henti berkunjung ke Sabah untuk menyebarkan fitnah. Jadi kenapa PR masih bising?? Kerana politik sempit mereka..  Mereka mahu terus menipu rakyat dengan dakwaan-dakwaan palsu tanpa bukti.. 

1. Kenapa Laporan RCI tidak sah kerana tidak ditanda tangani oleh panel-panel yang terlibat dalam RCI? Jwpn: segala prosedur dan tandatangan yang diperlukan telah selesai dilakukan dalam bentuk Laporan namun dalam bentuk penerbitan laporan, tidak terjejas walau tiada tandatangan pd naskhah penerbitan. 

2. Tiada syarikat percetakan dinyatakan dalam buku laporan RCI?
 Jwpn: Penerbitan laporan tidak memerlukan nama pencetak. Ia tidak menjejaskan sebarang isi kandungan dan tindakan masa depan.

 3. Kenapa kesemua lebih 5000 bahan bukti ketika prosiding berlangsuang tidak disenaraikan/disertakan dalam buku laporan RCI? 
Jwpn: Apa yg KSN sebut ialah 5,000 mukasurat. Bukan 5,000 bahan bukti. Penerbitan Laporan tentu sekali merupakan isi penting bagi tujuan penyediaan laporan kpd orang awam. Tidak ada apa yg nak disorok kerana s'jaya berfungsi dengan bebas tanpa campurtangan kerajaan. Malah kerajaan tidak mengetahui isi kandungan laporan sehinggalah selepas ia selesai dicetak oleh s'jaya .

4. Kenapa PM tidak bentang di Parlimen? 
Jwpn: Pembentangan di Parlimen tidak memberi sebarang implikasi kepada dapatan S'jaya. Apa yg penting apa yang telah dirumuskan oleh s'jaya mengikut ToR akan diambil tindakan susulan oleh kerajaan. 

5. Kerajaan Persekutuan tidak ikhlas selesaikan RCI. Bukti, PM lebih pandang berat isu IS berbanding membahaskan dapatan RCI di Parlimen?
 Jwpn: Penubuhan jawatankuasa yg akan dibentuk adalah halatuju jelas yang konstruktif. 

6. Suruhanjaya yang dipengerusikan oleh PBS hanya retorik kerana tiada kuasa penyelesaian dan penguatkuasaan?
 Jwpn: Ia bukan retorik kerana segala syor dan pandangan penambahbaikan yang membina akan diangkat menerusi JK Tetap ke Kabinet. 

7. Kenapa tidak libatkan semua pihak termasuk NGO dan pembangkang dan mereka yang lantang menyuarakan ISU RCI?
 Jwpn : Kerajaan pasti membuka ruang platform yg inklusif kepada semua pihak berkepentingan menerusi struktur yang bakal dibentuk. 

8. Daftar semula dan perkenalkan IC Sabah selaras dengan apa yang terkandung dalam perkara 20 (Kuasa Imigresen)? 
Jwpn : segala syor dan cadangan akan diteliti dan dikenal pasti oleh JK berkaitan sebelum diangkat untuk kelulusan Kabinet

No comments:

Post a Comment