Followers

MAKLUMAT TERKINI TANAHAIR

Friday 10 May 2013

TERBALIKKAN JALUR GEMILANG MINTA MAAF... AMACAM?


Kononnya mereka terbalikkan bendera beramai-ramai kerana sayangkan negara ini dan mereka mengharapkan pilihanraya yang bersih dan jujur. Kononnya juga mereka hanya memperjuangkan keadilan dan kesamarataan.
Apabila dihentam dan dikutuk, tahu pula mereka minta maaf. Alasan yang diberikan ialah, mereka bukannya tak hormatkan negara ini apabila menterbalikkan bendera Malaysia, sebaliknya apa yang mereka lakukan hanyalah salah satu daripada usaha untuk menyuburkan demokrasi di negara ini.
Aneh sungguh!
Bayangkanlah kalau ada orang Melayu atau mana-mana pemimpin UMNO yang menyelar Cina atau yang sewaktu dengannya. Pastinya tidak cukup tanah, tak cukup angin, tak cukup air mereka mengutuk, bahkan memaksa pemimpin-pemimpin berkenaan memohon maaf, kalau tidak pun melutut  dan menyembah, sebagaimana yang cuba dilakukan oleh Lim Kit Siang terhadap Tun Dr. Mahathir.
Namun apabila puak mereka yang melakukannya, ia tidak dikira sebagai satu kesalahan, sebaliknya dianggap sebagai satu kesilapan.
"Mereka masih muda," kata pembela mereka yang menganggap kesalahan yang dilakukan hanyalah kesalahan kecil.
Anda fikir bagaimana?
Adakah kesalahan yang mereka lakukan, kemudian diberikan kemaafan, akhirnya bertukar menjadi sembilu beracun yang menikam jantung sepertimana yang berlaku kepada Namawee?
Masa berlembut sudah habis sebenarnya. Tiada lagi kemaafan mudah sepatutnya diberikan. Budak-budak Cina itu bukannya baru hari ini menjadi warganegara Malaysia. Kalaupun mereka tidak bersekolah kebangsaan dan bercampur dengan segala bangsa yang lain, takkanlah sekolah-sekolah vernakular yang mereka hadiri tidak mengajar tentang Nilai Kenegaraan?
Atau sebenarnya, sekolah-sekolah vernakular di Malaysia hanya mengajar tentang CINA, CINA, CINA dan SETERUSNYA CINA?

sumber

No comments:

Post a Comment