Followers

MAKLUMAT TERKINI TANAHAIR

Saturday 4 June 2011

Pulau Pinang nikmati tujuh kelebihan selepas penstrukturan semula

PUTRAJAYA 2 Jun - Pulau Pinang bakal menikmati tujuh kelebihan selepas menandatangani perjanjian penstrukturan semula perkhidmatan bekalan air dengan Kerajaan Persekutuan.

Ketua Menterinya, Lim Guan Eng berkata, kelebihan-kelebihan yang diperoleh itu secara tidak langsung memberi manfaat kepada rakyat terutamanya dalam menentukan kadar tarif air.

Beliau berkata, pertamanya, kerajaan negeri tidak perlu membayar semula pinjaman bekalan air bernilai RM655.2 juta kepada Kerajaan Persekutuan, sebaliknya ia dibiayai oleh Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP).

"Kedua, Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan diberi peruntukan geran sejumlah RM1.2 bilion untuk projek pembesaran Empangan Mengkuang di negeri itu.

"RM1.2 bilion itu akan ditukar menjadi geran dan bukannya pinjaman tanpa faedah yang akan dibiayai oleh kerajaan negeri," katanya.

Beliau berucap pada majlis menandatangani perjanjian penstrukturan semula perkhidmatan bekalan air Pulau Pinang di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini hari ini.

Majlis menandatangani perjanjian itu disaksikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

No comments:

Post a Comment